lördag, oktober 24, 2009

Kort rapport, träning - baconsnuvan (influensa A)

Allt går bra; blodprover och hjärtkontroll ua en liten observation är nu mina njurvärden men man har sänkt på en av mina mediciner ser får jag tänka på att dricka ordentligt.
Träningen går som det ska - 6 gånger i veckan med 7 ökter, just nu är kanske inte motivationen som den borde men jag går iväg och gör det jag ska. Själv tycker jag inte att jag märkt någon positiv skillnad men min PT ser resultat och ska jag vara riktigt snäll så ser jag också skillnaden -- men vill ha mera --.
Jag har redan nu kommit upp i de förväntade 70% som jag som hjärttransplanterad ska kunna nå i olika resultat så det är bara att fortsätta och överbevisa statistiken att vi kan med hårdare träning (både intensivt och kvantiten) nå dit vi vill (i alla fall nästan). Träningen gör också att jag blir mera mentalt stark och sover bättre på nätterna.
Målet för mig är att kunna delta på Europaspelen för hjärt- og lungtransplanterade i Växjö juni 2010 och VM för transplanterade juni 2011 i Göteborg.

Sen har jag lite andra projekt pågång men dem berättar jag inte om nu, kanske senare.
Alltså allt rullar på som det ska och saker och ting ser ljusare ut hela tiden.

Längtar nu bara till baconvaccinet¨(influensa A), för som det ser ut nu så börjar det bli lite panikartat runt omkring, många är sjuka. Det tråkiga är att jag också ser folk som är sjuka och tränar - man riskerar faktiskt att utsätta kroppen för farliga sjukdomar om man tränar(kanske inte kortsiktigt men långsiktigt - JAG vet) sen riskerar man också att smitta. Jag med mediciner som drar ner mitt immunförsvar riskerar att bli mycket sjuk av detta - ok de tänker inte på mig så då får jag göra det men detta gör att jag blir mera isolerad - min livskvalite sänks p g a att jag inte vågar utsätta mig för risker då många andra inte blir så sjuka utan bara förkylda. Ja - jag håller mig hemma mer eller mindre nu tills jag fått min vaccin. Även om jag inte skulle bli farligt sjuk så om jag blir sjuk så kommer jag vara sjuk längre och lite mera än friska. Då tappar jag i min rehabilitering en gång till. Hoppas nu att sprutan kommer snart så jag kan känna mig lite mera trygg.

3 kommentarer:

Smörbollen sa...

Hej,

Jag läst din blogg under en lång tid, men varit en sån där tyst läsare. Tycker att du är så stark och klok och kämpar på så bra!

Känner igen det där med risken för att drabbas av influensan, jag är lungsjuk och även jag håller mig isolerad, vilket tyvärr drar ner på humöret och det blir inga besök till sjukgymnastiken.
Tyvärr tänker de flesta inte så långt förrän de själva eller någon i deras närhet kan drabbas hårdare än andra av influensan. Inte för att de är elaka, men tänker kanske inte efter riktigt när de t ex går på bio med influensan för att det är "mysigt" och inte tar kraft av dem. Nåja...jag hoppas i alla fall att du får ditt vaccin snart och att du slipper bli sjuk.

Ta väl hand om dig!
Kram!

Orchid sa...

Du tränar riktigt bra, men är inte riktigt nöjd ändå. Hoppas du kan känna att du gör ett väldigt bra jobb med underhållet av ditt nya hjärta!
Hoppas du får vaccinet snart!
Var rädd om dig så varar du längre!
Kram på dig!
Ingegerd

Maggan sa...

Så skönt att läsa att dina prover är ok, jag har varit idag och tagit prov igen gör ju det två gånger i veckan och så ett läkarbesök. Nu går jag in på de sista veckornas intensiv provtagning, det ska bli skönt när det hela lugnar ner sig.
Jag tränar inte ännu på ditt vis men jag har gått med stavar och gick idag längsta biten på väldigt länge så det går åt rätt håll men långsamt. Jag fick mitt vaccin för två veckor sedan och ska efter tre veckor ta ännu en dos. Konstigt att de inte har vaccinerat riskgruppen i Norge ännu?
Kram och kämpa på