fredag, februari 19, 2010

Februari 2010


Ny månad och det sker lite nya saker hela tiden. Jag var ju iväg på röntgen för att se hur ståltrådarna som håller ihop mitt bröstben såg ut. Jahapp - det visade sig att några av trådarna hade gått av, inte konstigt att jag hade ont (bara jag som kan klara av sånt *hihi*). Fick en snabb kallelse till operation. Kändes lite nervöst att bli sövd igen men personalen var så proffsiga och efteråt fick jag prata med narkosläkaren och mitt hjärta hade skött sig så bra. Fick även med mig de två ståltrådarna som de tagit bort, varje tråd var c:a 15 cm (Annette, ingen var rostig *hihi*). Nu har jag ett nytt ärr på bröstbenet och 11 suturer, tror de får sitta lite längre än normalt då läkningen tar lite längre tid för mig (pga medicinerna). Suturerna kommer jag ta bort själv. Redan dagen efter så kände jag skillnaden på smärta, nu fanns bara den i operationsärret men inte den andra som jag hade haft. Helt underbart att inte ha ont.

Har tagit det lite lugnt med träningen, men nästa vecka ska det börjas igen. Då blir det 6 dagar med 2 timmarspass, kommer ta det lite lugnt med styrketräningen i överkroppen p g a ärret men konditionsträningen kan jag göra för fullt och otroligt skönt att inte känna smärta då jag rör armarna. Har också bestämt mig för nya mål i träningen, jag har bestämt att jag ska vara med i några löpartävlingar (jentebølgan i Drammen bland annat) i år och det kommer vara med "friska" personer då jag nu är frisk. Behöver vara med på dessa tävlingar för att se att jag faktiskt klarar detta samt att då jag är konkurensmänniska så ger det mig mera inspiration/motivation till träning.

Till sist; vädret här - det snöar och snöar och snöar. Helt otroligt - vill inte ha mera snö. Visst är det kallt ute men klär mig ordentligt och det är underbart att kunna vara ute i kylan och känna att jag faktiskt kan andas - andas in frisk och härlig luft utan att känna att det är tungt med andingen - ännu ett friskhetstecken.

3 kommentarer:

Orchid sa...

Så härligt att du är av med dom skavande trådarna! Dom var ju bara i vägen!
Jag trodde inte att någon kunde komma tillbaka så bra efter en hjärttransplantation! Jag trodde nog att du skulle må bättre än innan, men inte att det skulle bli så här bra!
Jag önskar dig riktigt lycka till med träning och dom tävlingar du ska delta i! Heja!
Ingegerd

Bibbis historia sa...

Tack snälla du, trodde også att jag skulle kunna må bra men så här bra trodde jag aldrig att jag skulle må och då är jag ännu ikke på 100% av vad jag klarar av, tror att jag i alla fall har minst 25% mer att ge om jag får hålla mig frisk och inga mer barnsjukdomar kommer.. Visst det kommer ta tid men just nu känner jag att jag har all tid i värden och skyndar långsamt.
Kram og trevlig helg.

Klara sa...

Godt at de fant ut hva som laget smertene, og ennå bedre at de kunne gjøre noe med det. Heier på deg jeg vet du!!! :)