fredag, mars 05, 2010

Frisk?!



Nu har det snart gått 18 månader sen jag skiftade/bytte hjärta och jag har fått tillbaka mitt liv. Det går stadigt framåt och nya steg tas hela tiden.
Jag har hela tiden valt att tänka positivt på det jag kan og vill uppnå från den dagen jag fick veta att jag var sjuk. All den positiva energin har fått mig att nå dit jag har kommit idag. Jag har också haft turen att inte få någon avstötning - förutom några infektioner såsom CMV, svineinfluensa og småinfektioner samt min senaste operation men där emellan har jag mått bra.

Jag kommer aldrig någonsin komma upp till den nivån som jag var några år innan jag fick reda på min sjukdom men jag har heller inte mått så dåligt som jag gjorde de långa månaderna i väntan på transplantation.

Jag har valt att se det friska i mig även om jag alltid kommer ha vissa begränsingar bla p g a all medicin og operationen, men jag kan hela tiden nå en liten bit längre. Ibland säger kroppen ifrån och behöver vila och då blir jag lite frustrerad men samtidigt blir jag också påmind om mina begränsingar och det ser jag som positivt ibland (kan blir riktigt frustrerad då huvudet vill mera). Lyssnar nu på kroppen men är heller inte rädd att pressa den lite.

Alla har vi olika förutsättningar och olika bakgrund som man tar med sig in i en sjukdomsperiod och rehabilteringen och tiden efteråt. Jag är helt övertygad om att mina aktiva år tidigare gör att jag kan-vågar-vill pressa mig lite, lite mera hela tiden. Glädjen till livet och vad det ger mig driver mig långt.

Nu låter detta som det bara handlar om träning och träning men absolut inte, det gäller arbetslivet och det sociala - alltså livet generellt.

Jag har fått min livskvalite och mycket mycket mera tillbaka och njuter i fylla drag och jag kommer inte kalla mig för SJUK efter transplantationen utan jag är FRISK med BEGRÄNSINGAR.

Det för mig är otroligt viktigt och motiverande - JAG ÄR FRISK!

4 kommentarer:

Orchid sa...

Så bra att du lever med insikten om att du är frisk!
Undrar just vad frisk betyder, förresten? Det finns så många grader av att vara frisk, det är olika för oss alla!
Att vara frisk betyder väl främst att vara fri från sjukdomar! Men vi måste komma ihåg att ingen kropp är utan skavanker! Alla har vi våra små "fel" men är friska ändå!
Kram på dig och kör vidare så långt du mår bra!
Ingegerd

Bibbis historia sa...

Orchid; självklart har ordet olika innebörd hos olika personer samt olika grader. Det viktigaste för mig är i alla fall att tänka friskt då blir de små skavankerna lättare att bära.
Trevlig helg!

Klara sa...

Hurra!!

Maggan sa...

Kära vän det var väl för väl att jag kikade in till dig idag. Trodde du hade slutat skriva här inne så det var ett tag sedan jag var hit.
Dagen inlägg var så helande för mig att ta del av. Jag är ju i början på rehabiliteringen och det är segt, jag vill mer än jag orkar och vet inte om det är själva transplantationen som gör mig så trött periodvis eller om det är fibromyalgin som plågar mig med jämna mellanrum.
Tack för dina kloka tankar var precis vad jag behövde höra där jag är i mitt liv.
Många goa kramar till dig
Maggan Livsglimtar