söndag, oktober 04, 2009

Hjärtedikt av Odd Grythe

Denna underbara hjärte dikt hörde jag i en annan verson för ett tag sen, tack Frank. Tack till Odd Grythes fru som tillät mig publicera hela denna underbara dikt om hjärtat och tack Helle som gjorde mig uppmärksam på vart ursprunget kom ifrån.

Du rare, gamle hjertet mitt!
I mellom kan du smerte litt, og hoppe litt....og stanse litt..og stoppe litt...og danse litt.
Da setter jag meg stille ned så også du kan få litt fred.
När du velvilligst roer deg da sitter jeg og kroer meg og tenker;
Takk for hvert et slag du slog for meg; for hvor en dag du sendte blodets varme strom igjennom meg, till dåd og drøm!

Tenk for en jobb som du har hatt, Som sto i både dag og natt!
Rundt søtti slag for hvert minutt, Vel fire tusen uavbrott hver time; og - ja kall det løgn -, men hundre tusen i et døgn!
Og i et år; ner tretti-sju-millioner ganger banker du!
Og nå, som jeg er sekstini vil hjertets taksameter gi en samlet sum på
per idag - to komma seks milliarder slag!!

Og enda gir du ikke upp!
Vel, engang må du jo si stopp;
Litt slitent etter livets spill
ag alt du skaffet krefter til.
Og litt vemodig, kjære du,
Vi kommer mange ting i hu:
-de bratte kneikers lykke land,
-de hete netters uforstand,
-de gylne festers lange rad,
-de grøsse-kalde morgonbad..
Alt holdt du ut!
Og takk for det!
Og så:
La livets vilje skje!

Odd Grythe

Inga kommentarer: