torsdag, februari 26, 2009

Jag i ett nötskal *ler*


Häromdagen hade vi ett vännepar som flyttat till Island här på lunch. JAG lagade maten - helt underbart. Första måltiden som jag lagat till andra på mycket mycket länge och det var skoj. Andri har fått smakat min mat efter jag blev frisk och taktiken sitter kvar. Helt underbart att kunna stå upp och laga all mat, kunna servera, hålla en hel konversation utan att måste gå och vila eller lägga mig för jag blir så sliten. Sen efter de gått blev jag lite trött men inget mot vad det varit tidigare.
Nu till min träning - fått tillsägelse av min fysioterapeut att jag Inte får ta i så mye så jag "blöder" i musklerna - risken finns att jag då får belasningsskador och inte kommer kunna träna pga det - ok, det vill jag inte så det är bara att lyssna. Igår kändes det bättre så jag körde hela programmet, hårt som vanlingt men blev nu bara trött i dem. Bra att jag har någon som bromsar mig!
När jag kom hem igår så skulle jag leka elektriker (diskmaskinen la av dagen före) tog 3 timmar innan jag hade ordnat det och sen var jag helt slut men fick i alla fall igång diskmaskinen. Sådana här saker som inte är planerat tar så mycket energi av mig så jag var tvungen att gå och sova - sov 3 timmar.
Får många frågor vad jag gör på dagarna, hur jag får dagarna att gå; Jag går alltid upp kl 8 - äter frukost samt tar medicin - sen gör jag lite hushållsarbete - vilar lite samt att jag har träning varje dag. Det kanske inte låter så mycket men för mig tar allt mycket längre tid så helt plötsligt är det kväll. Jag har absolut inte långtråkigt (jo då saker går sönder då får jag långtråkigt). Vilar 1-2 gånger om dagen - känner att både kropp och själ behöver det. I hjärnan och hjärtat känner jag mig ung men i kroppen så känner jag mig som 100 år ibland. Låter jag bara kroppen få den tid den behöver så blir detta bättre och bättre samt att jag behöver tiden med mig för att bli psykiskt starkare.

3 kommentarer:

Maggan sa...

Tycker du är väldigt flitig, och ändå klok som tar det lugnt och sover när du behöver. Jag kan ännu ha lite svårt att lägga mig och vila vissa dagar.
Klart jag sover vissa dagar går det inte att välja något annat jag bara brakar ihop i soffan.
Jag förstår att det inte är svårt att få dagarna att gå, när man inte orkar som vanligt och allt tar lång tid så rinner dagen iväg.
Kämpa på min vän jag är så glad för din skull.
Kram

Unknown sa...

Sikkert veldig lurt å lytte til kroppen, selv om du blir utålmodig innimellom.
-jeg sitter her utålmodig som f...og minner meg enda på at :"det er bare et kne! ingen vitale organ! tenk på de som har det virkelig alvorlig!"
-men jeg er så utålmodig...

Orchid sa...

Du är väldigt duktig med din träning. Men som sagt, du får inte ta i för mycket även om det känns skönt.
Att njuta av goda vänner och god mat är en belöning efter allt som varit.
Var rädd om dig!
Kram!
Ingegerd