tisdag, juni 23, 2009

Sugen på det förbjudna!


Jag har aldrig varit speciellt förtjust i grapefrukt men då det är varmt så kan jag känna suget. Nu är det endel mat och frukt som jag ska undvika som transplanterad bla grape, om jag äter grape så kan Sandimmunets (immunhämmande medicinenen)minska i effekt, det vill jag ju inte så det är bara att låta bli. Grape är tabu!
Då jag blev transplanterad och läste/pratade om vilken mat jag ska vara försiktig med så tyckte jag riktigt synd om mig själv och tänkte - lika bra att sluta äta om jag inte får äta det jag vill, samtidigt var det säkert också rädslan att om jag skulle äta något av det så kunde ju något hemskt hända (avstötning). Idag så tänker jag inte så mycket på det, ok jag låter bli att äta en fruktsallad som inte jag själv/vänner har lagat så jag vet vad det innehåller, jag avstår från att äta bløt/lös kokta ägg (i norge är det säkert mindre risk än utomlands men det frånråds i alla fall), jag äter inte blodig biff (grillar eller steker den lite, lite mera), surströmming och haj får jag låta bli (då det är rått - det är den största sorgen men jag kan lukta på den *hehe*), sushi (är det diskussioner om men jag tar mig en liten bit), frukt med skal (automatiskt så tvättar jag alltid frukten), dessertost (tar en liten bit)..
Nu har jag säkert glömt en massa men som sagt man anpassar sig till allt och nu är det inte så stort längre som det var i början. Kanske är det så också att det som är förbjudet eller det jag ska undvika det längtar jag efter.

1 kommentar:

Orchid sa...

Visst vänjer man sig med tiden! Det är kanske lätt att avstå från vissa saker om det betyder att man mår bättre och lever längre!
Du kanske kan hitta andra favoriter!
Kram på dig!
Ingegerd