måndag, juni 01, 2009

Kvinnohjärta!?


Hur ska man få läkarvetenskapen att ta kvinnosjukdommar/kvinnohjärtan på allvar.
Blir så ledsen och upprörd då jag får höra ännu en kvinna i sina bästa år - yrkeskvinna- karriärkvinna - tvåbarnsmamma, läkarna har funnit att något är fel men som de säger "detta är du och du kan leva med detta". Men de har inte lyssnat på hennes symtom och hur hon upplever detta, för henne blir det ett handikapp - hon har inte ork att motionera länge mm. Då en läkare säger en sån sak såsom, "detta är inte så stort" samtidigt som det ger henne ett handikapp. Självklart i hennes tankar så finns funderingar om att jag kanske överdriver mina symtom, kanske stressar jag för mycket, kanske känner jag efter...
Hur långt ska detta behöva gå - blir så otroligt ledsen då jag hör allt detta och får ångest då jag återupplever det jag gick igenom innan jag fick min diagnos. Det gör mig så otroligt ont i hjärtat och blir så ARG; hur ska man kunna ändra på attityder; hur ska man få läkare att ta detta på allvar..Detta handlar inte om Norge eller Svergie utan detta är en aktiv kvinna som bor i USA (min svägerska). När ska man få läkarvetenskapen i hela världen att ta kvinnohjärta på allvar; när ska vetenskapen lyssna mycket mera på hur patienten själv upplever att hon mår och inte enbart gå efter provsvar (alla prover tas i alla fall inte)(sen är ref värdena utprovade på män tror jag - friska).
Detta gör ONT i mig och jag blir ledsen av detta... Majja - kämpa på och ge dig inte när det gäller hur du mår - vi som känner dig - hör och ser att något är fel. Du ska inte behöva be om ursäkt att du är 2 barnsmamma som gör karriär på jobbet - de ska koncentrera sig på Hur DU mår och vilka förändringar DU har upplevt med din kropp och få läkarna att lyssna på Dig och Dina symtom som du upplever!

2 kommentarer:

Orchid sa...

Tyvärr är det ganska vanligt att kvinnor inte tas på allvar i sjukvården! Och så jämförs dom med män i sina bästa år!
Jag hoppas verkligen att din svägerska blir hörd och kan få hjälp med det snaraste!
Kram!
Ingegerd

Danne sa...

Ville bara kika in och önska en skön sommar. Ska dra ner på bloggandet nu och passa på o njuta av vädret istället. Kikar nog in då o då.

Kram Danne