onsdag, augusti 12, 2009

Sömnlöshet..


Nu har jag räknat ut hur mycket jga sover. Från nu ska jag skriva dagbok ang min sömn. Känns som jag skulle kunna sova i ett år men tyvärr så går det inte. Jag går alltid upp kl 8 och tar medicin sen har jag en dos på kvällen också. Jag har insomningstabletter så jag ska kunna somna men de hjälper överhuvudtaget inte. Förra gången jag var på kontroll på Rikshospitalet (april) så tog jag upp detta med sömnen och den läkaren skrev ut insomningstabletter sen sa han att jag måste lära att sova. Nu har jag försökt både insomningstablett och alla "häxkurer" och "husmorskurer" men inget hjälper... Nu sliter det ordentligt på kroppen och själen.. Så trött och jag överreagerar säkert på mycket som jag inte skulle reagera på om jag var utsövd. Nu har detta även påverkat min ork rent fysiskt och då började jag analysera hur mycket jag sover per natt. Jag har max 5 timmars sömn men vaknar alltid 4-5 gånger ordentligt... Inte konstigt att man är trött.. Tänk att få sova ordentligt 8-9 timmar varje natt i alla fall 2 veckor, det skulle vara guld värt för mig..
Idag har jag haft ett eller två trevliga möten med personer som är transplanterade i samma tidpunkt som jag. Vi har kontakt via telefon och träffas ibland. Det visar sig att han mår bra men har lite småsaker som jag bara "aha" det har jag också men man vill inte klaga... Ledvärk eller rättare sagt smärtor i fingerlederna.. Något jag haft några månader men inte brytt mig speciellt eller snarare så man lär sig leva med detta, jag observerade detta då jag tog Paracet mot huvudvärk och kände helt plötsligt att "oj vad skönt att inte ha ont i händerna". Otroligt viktig att ha dessa möten med folk som går igenom samma sak, vi är endå inte så många var år. Skönt att få bekräftelse att man inte inbillar sig eller simulerar utan detta kan ske.
Nu har jag klagat och beklagat mig men måste bara få ut detta och önskar jag kunde få några nätter med sömn..

5 kommentarer:

Åshild sa...

Jeg er jo ingen lege, men; det kan høres ut som om du burde ha sovetabletter og ikke innsovningstabletter. De virker lengre. Med så lite søvn som du får må det være nesten umulig å skulle bygge seg opp fysisk og psykisk. Jeg hadde tørna. Søvn er basisen i en god helse, tror jeg.

Hilsen fra Åshild

Nina sa...

Hej vännen!
Va märkligt med sömnen, jag har inga problem med den. Sover som en prinsessa...
Däremot ledvärk till och från, men det känns inte heller som nåt jag kan klaga på direkt. Det har ju varit så mycket värre förut och så länge. Alla sk biverkningar som är nu är som små bagateller. Allt är ju trots allt 100ggr bättre nu än vad det har varit dom senaste 10 åren. Där tror jag att skillnaden på dig och mig är.

Ha det gott och jag är glad för din skull att du kommer iväg till Feringe kliniken.

Kramar/ Nina

Åshild sa...

Hei! Nå er ikke jeg noen lege, men det kan kanskje høres ut som om du bør ha sovetabletter og ikke innsovningstabletter. Sovetabletter virker lengre utover natta. Det er jo til å bli sprø av å ikke sove, det blir helt feil når du skal bygge deg opp fysisk og psykisk. Håper det blir fint på Feiringklinikken!

Hilsen fra Åshild

Orchid sa...

Fortsätt att träffas, ni som är transplanterade! Ni har säkert saker att berätta för varandra, små tips, förslag som kan vara bra att veta! Och ni känner era kroppar bäst!
Jag önskar verkligen att du skulle få sova litet mer. Det är sååå viktigt för att man ska känna sig glad på dagarna!
Kram på dig!
Ingegerd

Roar sa...

Er nok enig med Åshild. Er nok sovetbl du trenger. Hadde de samme plagene som du har nå. Så nå er det 15 mg Sobril + 7,5 Apodorm