onsdag, augusti 05, 2009

Underbar sommar!


Nu är vi inne i sista sommarmånaden, augusti. Denna sommar har varit hel fantastiskt - även om det har regnat en hel del i juli så har jag bara njutit. Vad gör lite regn eller mye då man känner att man lever och att man kan andas och göra saker utan att bli trött efter 10 meter. Visst har jag blivit trött och sliten men på ett "friskt" sätt. Så mycket roligt som har hänt hela denna sommar - besök från Island och Sverige, sommarfest, resan till Hardanger med slalom, bluesfestivalen, fiskat på fjället (men den lilla abborren var nog våran dyraste fisk någonsin *hihi*). I augusti blir det inte mindre aktivitet som det ser ut nu. Den 15 augusti kommer min älskade äldsta son (ska bli underbart att få rå om honom) - 80 års lag, elvefestival, konsert och 50 årsfest och Feringkliniken den 24 aug.
Dessa aktiviteter blir med förbehåll hur det ser ut i Norge när det gäller spridningen av Influensa A. Jag är ju en av "riskpatienterna", som kan få komplikationer om jag skulle få den (pga immunsänkande mediciner) men detta gör inte att jag tänker sitta inne och vänta till influensan har gått över men skulle smittspridningen har blivit så stor så får jag säkert omvärdera vissa aktiviteter såsom konsert och stora folksamlingar. När det gäller denna influensa så känner inte jag mig stressad av den, jag har ju redan mina förhållningsregler till infektioner mm efter transplantation och det gäller bara att vara lite mera vaksam och ha en nolltolerens för kontakt med läkare. Skulle jag nu få denna influensa så får vi ta det då den kommer - jag tänker i alla fall leva under tiden och njuta av allt jag kan göra.
Så denna sommar har varit helt underbar för mig fast det har regnat så mye - tror man värdesätter saker på ett annat sätt mot åren innan jag blev sjuk. Jag hoppas att jag alltid ska komma ihåg det om några år...

6 kommentarer:

Åshild sa...

Fantastisk å høre at sommeren har vært så god for deg!Og den er enda ikke over, håper resten av sommeren blir like innholdsrik og at du kan nyte like mye som fram til nå! Det er flott å høre om hvor mye du faktisk klarer å gjøre. Det virker inspirerende for en som venter på at min dag skal komme..

Enig med deg ang. influensaen. Det får vi ta når den tid kommer. Det var enormt beredskapsopplegg på Norwaycup, og så ble 7 av 30 000 syke! Jeg syns det er bortkastede krefter å la seg stresse av dette, og jeg satser på at medisiner og vaksine skal hjelpe viss man skulle tilhøre den lille promillen som blir syke av dette.

God sommer videre!
Hilsen fra Åshild

Roar sa...

Så godt å lese at du har hatt en fin sommer tross alt.
Er enig med deg at vi skal ikke bli hysteriske ang svineinfluensaen, men trengte ikke å utfordre skjebnen som de sa når kontaktsykepleier ringte sist.

Maggan sa...

Jag njuter av att läsa om att du har haft det så fint denna sommar. För mig började det tungt med operation och nattdialys men nu när jag har kört påsdialys hemma så har jag äntligen blivit pigg på ett vis jag inte var riktigt beredd på. Jag bakar och lagar mat, går ut med Watson och har krafter jag inte har haft på väldigt länge.
Jag har också tänkt på den där förbaskade influensan för jag blir ju opererad den 26 augusti så även jag ligger ju risigt till med immunförsvaret i höst.
Men det vore väl fan om en influensa ska ta oss?
Många kramar till dig och fortsätt njut du av livet.
Maggan livsglimtar

Klara sa...

Godt å høre at du har nydt, og nyter sommeren. Ja for den er vel ikke over ennå??

Siden antibiotika ikke har den store effekten for mitt vedkommene så er jeg veldig redd for influensaen, fordi jeg vet det kommer følge infeksjon i etterkant. Men du vet jo hva som banket på min dør. Og at influensaen kommer til å sette mange ut av spill kommer til å merkes godt på de som er avhengig av helsevesenet (feks sykehus plass, oprasjoner ol) til å merke best.. Vi har bare såvidt begynt, og jeg tenker at det ikke er uten grunn at helsevesenet er i beredt skap. Jeg har troa på de jeg :-) Håper du slipper unna svineriet. ;-)

Nyt august måned, også håper vi på at den bringer flere solskinnsdager enn juli gjorde. :-D

Bibbis historia sa...

Klara: Augusti och september ær for mig sommarmånader...men kommer svineriet så blir det inte det. Jag är helt övertygad om att den kommer komma hit också och jag kommer grymta starkt....Det gör mig otrolig ledsen att DU nu har fått den och önskar att jag kunde byta med dig då jag har ett starkt hjärta..men då spridningen sker så kommer jag vara mye mer førsiktig och ta det med ro... Tror att friska människor glømmer bort oss som har kroniska sjukdomar och inte tar dessa førhållningsregler på allvar..vill trolla bort allt detta och inte tänka på om jag får det, är øvertygad att jag får grymtflensan men innan vill jag leva..

Orchid sa...

Den här sommaren blir inledningen på ett friskare, starkare liv. Nu har du kunnat hämta krafter och haft en riktigt skön sommar. Då kommer hösten och vintern att gå som en dans. Flunsan får vi oroa oss för senare!
Kram!
Ingegerd