tisdag, september 29, 2009

Sovande mitokondrier



Nu har jag funnit en massa vetenskapliga artiklar om hjärttransplantation och träning, både från Norge och framför allt USA. Mycket intressant och samtidigt så ger det mig förklaringar på varför jag inte får till det. Jag är sådan person så jag behöver få fram fakta för att förstå och kanske acceptera vissa saker. Bla har jag funnit en artikel om Sandimmunet (cyklosporinet) som jag äter. Den minskar muskelns metabolism (alltså muskelcellerna får inte tillräckligt med syre så att energiutbyte kan ske ordentligt) alltså mina benmuskler eller snarare mitokondrierna i benmuskulaturen sover. Detta gör att jag inte kan få ut all energi i musklerna och får lätt melksyra. Bra då vet jag det! I samma artikel står det också att man kan väcka dessa genom högintessiv träning. Alltså, jag måste träna mye mera både i antalet timmar och intensitet för att väcka dem.
Jag har funnit många intressanta vetenskapliga artiklar om detta och får en annan förståelse och det ger mig också hjälp till att försöka nå mina mål. Det kommer ta tid men viljan har jag och envisheten. Det jag måste göra är att vara mycket flink till att lyssna vad min kropp och pust/anding säger. Använda de signaler jag får för att få till det.
Det finns just nu många bra signaler på att jag är på god väg; maxpulsen har ökat till 163. Får ner pulsen snabbare nu efter träning (då jag inte har nerver till hjärtat är det hormoner som styr pulsen, när den ska stiga och när den ska sjunka) förhoppningsvis håller jag på att få reinnervation till hjärtat igen (maxpuls och reaktionen på pulsen visar lite signaler på det. Muskelmassa har jag mer än nog. Det jag behöver göra är att väcka mitokondrierna så min ämnesomsättning kan öka och det är bara hårt arbete som ska till för att väcka dem.

Många kanske tycker att jag är för upptagen av träning men det är jag. Som det känns nu i kroppen så känner jag mig som en 100 åring - jag vill bara känna mig som en 44 åring i kroppen och sen kommer jag vara nöjd. Vill kunna gå i en backe utan att bli helt anfådd och få melksyra. Så är det inte idag men jag är på god väg. Som sagt utåt sett ser jag frisk ut men inuti så har kroppen inte vaknat ännu.

Inga kommentarer: