fredag, september 18, 2009

Träning, oj oj oj - jag njuter...detta blir min signaturmelodi i träningen..

Med vilja når man precis dit man vill!! Jag ska nå dit jag vill och inget ska stoppa mig även om det kommer ta tid!

Jag kan inte rosa personalen tillräkligt, få en människa som mig och försöka analysera mig och mitt träningupplägg.. Ett av mina mål var att få hjälp med min träning och mitt träningsupplägg. Då jag var på 6 månaderskontroll på Riksen så sa jag att mitt träningsupplägg inte fungerade, ingen frågade mig hur mye jag tränade och vad jag gjorde (hade då en träningsökt på 6-10 timmar) de säger att jag skulle träna mer, jag gjorde det och var uppe i 10-15 (snarare 15 timmar i veckan). Fick inte resultat utan allt kändes bara hopplöst...
Kommer till Fering - gör konditionstesten - den visar på 18 (normalt ska vara 36 och uppåt för min ålder mm, oxygenypptaget var bara på 1,7%). Det konstiga är att jag klarade styrke och långlopp såsom roing i en timma utan att få mjölksyra.
Idrottspedagogen Odd-Erling och fysioterapeut Gyrli fick en svår period, blev utvisad ett antal gånger pågrund av att jag inte kunde ta det med ro på träningen - vi hade då träning två gånger om dagen. Fick speciellt träningsprogram både för mig som hjärttransplanterad och för att jag tränar för hårt så jag ødelägger min träning. En hel del abstinens för jag inte fick träna fick jag men blev klar på andra saker i stället. Bestämde mig för att lyda dem då mitt träningupplägg inte fungerat.
En kort resume; Gjorde sista konditionstesten, Ja... jag hade ökat med 20% till 22. Jag har fortfarande lång väg att gå för att komma till det normala - det kommer ta tid och Jag ska komma till det normala och lite till.. Vi har nu gjort en plan med träning och en gång om dagen ska jag träna i olika saker, c:a 14 timmar i veckan, ska också sända in rapport i träning och kost.. Helt otroligt av det stödet jag får.. Träning har och kommer alltid vara viktigt för mig.
Alla som är transplanterade har inte de målet jag har och det respekterar jag och så ska det vara men JAG vill och JAG ska i alla fall nå mitt mål till 95%, DET ska Inte vara omöjligt, Jag vill Dit och Jag ska Dit! Det gör och hjälper mig att nå mitt mål. Vill inte bara "nöja" mig med att cykla roligt och kosa mig. Det är Jag och Jag måste få känna att Jag lever och att någon hjälper mig att vägleda och nå mitt mål. Det känner jag nu och vet att jag kan nå dit; Tack Odd-Erling och Gyrli - lovar att lyssna på min kropp...
Jag tänker inte följa statistiken för hjärttransplanterade när det gäller träning och hur långt man kan komma. Jag vill komma dit jag vill och jag ska nå dit jag vill..sen utan expertis och hjälp så får jag vara min egen provdocka och lyssna mera på min kropp men jag Vill nå dit..förstår också att inte många vågar prøva sig på en som är transplanterad men jag SKA med internet och med det stöd jag fått från Feiring nå mitt mål (sen om de inte kan stödja vetenskapligt ok det är ok, men jag vet att i jag finns i deras tankar och det betyder mycket).

Jag vet att Jag kan jag hoppas att ni har samma tro på mig som jag har fast jag är hjärttransplanterad..
Kanske finns det någon ute i cyberspace som vill vara med och hjälpa mig i min framgång och träning. Tror jag tränger all hjälp jag kan få....Maila mig..Jag tar ansvar för min hälsa, inget ansvar som läggs på dig.
jag kommer även att föra tränings- och kostdagbok men enbart med lösenord och enbart för de som jag godkänt får följa detta.

Inga kommentarer: