tisdag, december 23, 2008

Julafton i morgon!


Detta inlägg blir om mina tankar om julen och jag hoppas att jag har dessa i många många år..
Vad är jul? För mig innan jag blev hjärtsjuk och fick ett nytt hjärta så var det alltid stress, all mat som skulle lagas från grunden, alla presenter som skulle inhandlas den dyrare efter den andra, allt skulle vara perfekt inför julen och man var helt slut men skulle absolut vara glad men ville egentligen bara få den överstökad och alla var glada för sina paket!
I år (samt kommande år hoppas jag, annars får någon påminna mig *ler*).
Julen ska vara i harmoni, jag vill njuta av den även om jag vill ha städat och fint runt mig. Vill ge mina närmaste gåvor i massor men just nu så känns det inte så viktigt. Vad som har blivit viktigt för mig nu är att man inte glömmer att man faktiskt har ett liv, gåvan som jag fått att forsätta se mina barn växa upp, min älskade man må bra, vi gör saker tillsammans utan stess, ringer det där telefonsamtalet eller sms och önskar en God Jul! Det är viktigt för mig, livet har blivit en gåva till mig så alla saker som kan köpas för pengar är inte lika viktigt. Ta vara på livet och njut och vara rädda om varandra och visa sig att man bryr sig, det kan jag idag känna är jul för mig. Âven om jag inte har alla mina närmaste omkring mig så vet jag att de känner att jag finns för dem och hoppas att de har det bra. Jag har det bra, Jag Lever, och det är den största julgåvan man kan få. Lite konstigt att det ska behövas så mycket till som en hjärttransplantation innan jag har förstått det, men det kanske är så i dagens samhälle.
Jag hoppas alla känner samma glädje och harmoni utan stress inför julen som jag gör just nu och som jag vill fortsätta att göra resten av mitt liv. Livet är för kort för att stressa. Jag ska ta tillvara på det jag har och njuta av livet, den största julpresenten man kan ge är liv och glädje och den största man kan få är harmoni och livsglädje i harmoni.
Detta kanske låte patetiskt för många, men läs den igen och se vad ni missar om ni inte förstått.. Du har bara ett liv, vissa får 2 chanser såsom jag men det är inte många som får den chansen. Njut och lev och bara ha en underbar jul. Det ska jag och Andri ha även om jag har influensa med över 38 grader men det kunde varit mycket, mycket värre.

En God Jul till er som har tid att läsa detta och till er som läser detta senare hoppas jag att ni har njutit och haft en underbar jul!

Kram/Klem från oss i Norge!

4 kommentarer:

Orchid sa...

Jag hade tid att läsa! Du har så rätt!
Jag önskar dig en riktigt GOD JUL!
Ha det så gott!
Ingegerd

Unknown sa...

ha ei fredelig jul, stor hjerte-klem fra kari

Anonym sa...

Hei Bibbi! Jeg har hatt tid til å lese din blogg. Jeg er så enig med deg i dine refleksjoner rundt julen. Stress og gaver og rengjøring betyr ikke så mye når en opplever og har opplevd alvorlig sykdom. Det viktigste blir å ta vare på hverandre og leve for hverandre hver dag. Roar er innlagt på sykehuset og jeg forsøker å være der så mye som mulig. Vi hadde en fin julekveld sammen på sykehuset.
Klem fra Vigdis

Anonym sa...

Skjønner dine tanker rundt julen og hva som faktisk er viktig med den (og forsåvidt resten av året også...) Håper du og A nyter av julen også! Stor og varm juleklem fra meg:o)