tisdag, december 09, 2008

Trollstav


Om jag hade en trollstav skulle jag vilja lindra all smärta som finns i världen, lindra smärtan för alla anhöriga som går igenom så mycket då deras nära är sjuka, lindra smärtan för alla sjuka, lindra hjärtesorg, se till att alla är glada och lyckliga men jag har inte det och tack och lov att vi har bra läkare, duktiga och starka anhöriga och när det gäller hjärtesorg så har vi alla gått igenom det och det är tufft, jobbigt och smärtsamt men även om man inte tror det så går det över och till slut finner man den som man är menad man ska leva med hela livet. Genom alla sorger som man går igenom så blir man starkare och vi lär osss något hela tiden.

Som mamma önskar jag mig i alla fall en trollstav, något jag kan använda för att ge mina barn lycka, men hur deffinerar man lycka - lycka är inte detsamma för mig som för dem och alla mammor vill sina barn allt gott i livet - kanske kallas det för "hönsmamma". Som mamma önskar jag mina barn lycka och harmoni och jag är mycket stolt över dem och stöttar dem i allt de gör (fast blir det fel må jeg uppfostra också). De kan bli allt de vill och så länge de vet vad som är rätt och fel och är harmoniska och mår bra och vi har bra kontakt så är jag som mamma glad. Något jag hade önskat var att mina barn hade sluppit gå igenom min sjukdom tillsammans med mig men jag tror också de har lärt sig att ta vara på livet och njuta av det, kanske har de vuxit lite i sitt tankesätt - inte ta saker förgivet.. Nog om detta filosofiska...

Igår var jag ner till fysioterapeuten - pratade igenom min träning samt fick igen uppfodran att allt tar tid att bygga upp, bättre skynda långsamt än att hasta på så man bryter ner. Han har så rätt så men jag behöver bli påmind. Sen har jag julpyntat lite mera *ler* och pulat/städat lite hemma, gör lite i taget (tror jag), men jag somnar gott på kvällen. *ler*. Nu har A semester/ferie, då han inte tagit någon detta år och vi kan vara tillsammans och finna på saker. Han ska de närmaste dagarna göra i ordning julbelysningen utanför huset (får nog ta lite i taget då det är kallt och mye snö). Jag ska fortsätta inomhus.

2 kommentarer:

Maggan sa...

Så klokt du skriver, själv är jag mest trött just nu och har svårt att komma till skott med mycket.
Jag känner mig rätt stressad av att vara den som oroar alla i familjen, deras blickar mellan varandra som jag inte vill ska handla om mig.
När jag blir irriterad och snäsig för att jag inte orkar vara den mamma de är vana vid då skäms jag men orkar inte vara så duktig alla dagar och det är familjen som får ta allt som blir.
Kram

Bibbis historia sa...

Mags: Tillåt dig vara trött - sen kommer någon bra dag och då njuter du men då tröttheten kommer igen så blir man så besviken. Var inte det och ha inte dåligt samvete. Mamma kommer du alltid att vara men du får inte glömma bort att Du är sjuk och ta bort det kvinnliga dåliga samvetet. Prata med barnen och mannen om dina dagar, att ibland har du en bra dag och då ska ni njuta men ibland kommer tunga dagar. De förstår men självklart är det jobbigt för dem som står brevid.
kram