torsdag, november 13, 2008

Ang gårdagen

Pust - det blev en jobbig dag psykiskt. Då A kom med pulsklockan satt jag på mig den och det är inte mycket belastning jag behöver göra för att komma upp på en puls över 100 - sen stiger den inte på en gång utan c:a 5 min senare.
Blir lite förvirrad i allt detta - läkarna och sköterskor säger att det är bara att träna - på avdelningen använde jag cykeln utan pulsklocka och då vi hade en på så visade de sig att jag haft alldeles för hög belastning - enl pulsklockan och sjukgymnasten.(ska tilläggas att ordinarie sjukgymnast på hjärta har varit borta ett tag så jag har haft olika några gånger förrutom sista veckorna men hon har inte vana vid hjärta men jättebra annars).

Jag som självgående patient som är träningsvillig (tränar mycket på egen hand) borde ha fått något pm samt påbörjat med pulsklocka från då jag kom till hjärtsängposten. Något där det stog vad jag ska tänka på i belastning och hur jag ska jobba med pulsklockan. Dänigetta blir som att lära sig att gå på nytt ett helt nytt sätt att tänka men hur kan man veta det om man inte får vägledning i detta, samt hur ska man få ihop träningen med att också kunna gå ner i vikt? Det är mycket jag inte förstår i detta med träningsuppägget och har sökt att information på internet ang uppträning efter hjärttransplantation och finner vissa artiklar bla står det moderat träning - men den måste ju vara anpassad från person till person beroende på vilken puls du har så då blir den inte moderat - jag blir en snigel.
Jag vill så gärna träna men vill inte göra fel och förstöra det hjärtat jag har men då behöver jag mera information än vad jag har fått...Alla ni som läser detta och är hjärttransplanterade kan ni maila mig på och ge mig lite tips och information hur ni gör och vad ni och framför allt de första månaderna...

Behöver all hjälp jag kan få nu för jag vill träna men inte ödelägga mitt hjärta.

Bibbi_brannas@hotmail.com

Inga kommentarer: