tisdag, november 04, 2008

Pulsrespons


Då man genomgått en hjärttransplantation så måste man lära det nya hjärtat att öka hastighet/puls vid ökad fysisk aktivitet (det finns inga nervtrådar som säger "nu ska du pumpa lite fortare"), så man måste ha en lång uppvärmning och lika lång nedtrappning för att lära hjärta. Därav den långa rehabiliteringen efteråt bland annat. Nu har jag bara kvar telemetri(EKG som övervakas från en annan avdelning, och de ringer om något avvik sker med hjärtat)skönt med kontroll...
Ang pulsresponsen så skedde något skrattretande och roligt som jag vill dela med mig...
Då jag går i trappor nu så reagerar inte min puls med att öka (helt normalt i detta tillstånd), men något lustigt hände i gårkväll då Andri skulle gå hem. Som vanligt så blev det en del kramar och pussar *ler* (har lite svårt att låta bli varandra *ler*)efter han precis hade gått så kommer sköterskan in på mitt rum och frågar hur jag mådde, om jag hade cyklat eller varit ute och gått. Förstog ingenting - det visade sig att de ringt från EKG-övervaket och min puls hade helt plötsligt gått upp från 70 till över 100.. Funderade ett tag och kom sen på -ops- vi hade precis sagt hej då med pussar och kramar och mitt hjärta får fnatt - berättade det för sköterskan och vi skrattade gott. Sa det till Andri vad som skett och vi måste vara lite mer försiktiga annars hjärtat amok.. Han tyckte det var bra att jag har pulsrespons och jag sa att jag nog fått ett hjärta från en man som blivit svartsjuk då han inte får ha mig för sig själv *ler*

1 kommentar:

Anonym sa...

Hej tjejen!

Guud va jag skrattade igår kväll när jag läste inlägget! Det va ju riktigt roligt! Ni får ta det lite lugnare nästa gång han ska hem... inget mer, ja du vet... bara 1 puss och 1 kram.

Kram på dig gumman.

ps. längtar till vi kan ses.