söndag, november 23, 2008

Underbar helg men känsloladdad

Åkte hem i fredags, A kom och håmtade mig så vi var hemma till 19- åt lite tapas som han gjort och myste framför tv. Så avkopplande och skönt. Lördagen så begav vi oss till många butiker - härligt att kunna känna att jag klarar av detta efter så lång tid i sängläge - det blev tigerräkor till middag - vi verkligen kosar oss i varnandrars sällskap - så skönt att vara hemma, sova i sin egen säng samt att känna närkontakt - då jag var sjuk så var det jobbigt kändes som man skulle kvävas då det var så tungt med andingen men nu vill jag bara ha kroppskontakt *ler*..

Söndag skulle vi ta en promenad i området som vi bor, har aldrig tidigare gått runt och tittat då jag varit sjuk. Skønt att kunna ta sig dessa promenader - vi gick ganska långt och hade en rejäl uppförsbacke då vi skulle hem och den tog pusten av mig totalt och sen hade jag ingen stans att gå plant för att varva ner kroppen från den hårda ansträngninen så jag blev sur...... la mig i soffan med en puls på 143 och det ska jag absolut inte göra men måste finna turvägar så jag kan gå plant de sista jag gör så pulsen kan roa sig ner då jag rör mig... Blev jättebesviken på mig...

Något som är jättejobbigt och som också förstärks på det stora kortisondoserna är mina humörsvängningar eller så är det så att inte förrän nu förtår jag hur nära döden jag har varit och reaktionerna kommer i tårar, ilska och besvikelse att jag inte orkar mera. Psykiskt måste jag mobilisera mig nu ordentligt och få tillbaka den fightingen jag hade då jag var sjuk - det är inte bra för mitt hjärta att ha dessa upp ner turerna. Det är jobbigt för Andri också som måste leva med detta..Något som också påverkar mitt humör är att alla ser att jag är SÅ pigg - ser inte sjuk ut längre - men de ser mig inte på insidan, de ser inte mina muskelförtvinninagar, korta ledband som man fått- då jag knappst klarar av att skruva av korken på nyöppnade medicier för jag inte har kraft..Jag vet att detta tar tid - men jobbigt med humørsvängningarna....Måste tänka positivt igen så.....

Inga kommentarer: