lördag, maj 16, 2009

Förberedelse Inför 17 Maj


Hela denna veckan så har hela Norge ordnat inför 17 Maj, alla gräsytor har klippts, gator städats, privatpersoner pyntar sina trädgårdar. Morgondagen kommer bli lång för många då den startar redan vid 07.00 med tal och salut. De stora tågen börjar samordnas vid 10-tiden då går de stora barntåget (de olika skolorna ställer upp med sina elever - föräldrar och lärare) som alltid efterföljs av studenternas tåg "Rusståget" och bunads/folkdräktståget. Det är magiskt upplevelser att få vara med och fira denna dag, alla är så finkläda antingen i bunad/folkdräkt eller kostym. Denna dag går det mycket glass och som vanligt äts det korv med bröd eller lomper. Ni som sitter i Sverige och har sett detta på tv, jag kan berätta för er att det är lika magiskt som det ser ut och alla dessa timmarna som man står och tittar på tåget blir många men oj så fort de går. Snart ska vi gå ut och pynta klart vår trädgård inför morgondagen.

Ni får ha en trevlig helg!

Nu har jag fått en ny blodtrycksmedicin och tack och lov så svullnar jag inte upp i benen av den. Känns faktiskt riktigt bra - känner mig inte lika stressad och tror det har med blodtrycksmedicinen att göra. Veckan har annars varit lite stressande men det ska jag berätta mera om en annan dag.

1 kommentar:

Orchid sa...

Jag önskar dig en härlig nationaldag! Hoppas ni får strålande väder!
Kram!
Ingegerd