söndag, maj 24, 2009

Lärt mig något nytt


I vanliga fall då jag tränar så värmer jag upp kroppen med hjälp av ergometercykel, i alla fall i träningsstudio, min puls må ôka med c:a 20-30 slag/min innan jag kan göra något tungt. Då jag inte har några nerver till hjärtat så känner hjärtat inte av att det är tungt och automatiskt öka pulsen. Min puls ökar med hjälp av hormoner så jag behöver ha en längre uppvärming innan jag kan göra något tungt och hjärtat förstår att pumpförmågan ska öka - det tar c:a 10-15 min innan de sker, om jag cyklar på ergometercykel.
Då jag är ute och går så har jag mina nerförsbackar och ganska lång raksträcka och det hjälper för att pulsen ska öka så jag kan gå i raskare tempo. Idag gick vi en annan väg och den började med uppförsbacke...pust... tvärstopp i lungorna, känslan av panik att inte kunna andas (kändes som jag hade hjärtsvikten), inge syre till benen och hjärtat ville inte öka i puls. Vi gick i alla fall upp för backen, trodde att pulsen skulle öka då jag kom till flatare mark men inte... Detta var en otroligt tung promenad vi på en timma inte ens min "mördarbacke" irriterade mig för det kändes som hela promenaden var en mördarbacke.
Nu vet jag till nästa gång, om vi ska gå den vägen, att jag måste sätta mig på cykeln i 10-15 minuter innan jag direkt kan gå i en uppförsbacke.
Man lär så länge man lever. Otroligt trött nu..

1 kommentar:

Orchid sa...

Är det lätt att glömma bort sig ibland och tro att "allt är som vanligt" igen?
Det vore ju synd om du fick tillbaka känslan av hjärtsvikt och att du blir tungandad igen.
Bäst att värma upp först!
Hoppas du får en bra vecka!
Ingegerd