torsdag, mars 12, 2009

Svar till Klara

Klara:Jeg lurer i tillegg på hva forholdsregler du må ta i hverdagen med tanke på infeksjoner og sånt?
Så lurer jeg litt på hva du tenker om det at medisinene du får endrer på kroppen din? (eller kanskje de ikke gjør det for deg?).

Svar: Jag ska leva så normalt som möjligt men vissa restrektioner har jag, ex om jag träffar barn som är sjuka - jag går därifrån eller undviker så gott det går utan att man blir asocial(har ju haft 2 kraftiga infektioner så jag är nog lite extra försiktig nu men tror att det försvinner), jag tvättar händerna mera nu och har gärna antibact med mig i fickan tex efter jag åkt rulltrappa så vill jag gärna torka av händerna. När det gäller mat är det vissa saker jag ska tänka på; bløtkokt/löskokt ägg ska jag undvika, ska undvika rakøra och surströmming, grönskaker ska vara ordentligt tvättade (blir att tänka mera på då man är utomlands att frukt och grönt sköljs i flaskvann. För mig när det gäller feber så är det ingen 0-tolerens, alltså jag kan inte som jag gjort tidigare ha feber 4-5 dagar innan jag söker läkare. Men i det hela ska jag leva så normalt jag kan men visst blir man lite försiktig, jag tycker inte om att människor rör mig i ansikte (men det är en nojja jag har som säkert går över).
Medicin: Kortisonet - i början så fick jag lite "månansikte" men det har försvunnit, jag har heller aldrig haft något sug på mera mat eller sötsaker (tack och lov).
Sandimmun: Ja, där har jag ganska kraftiga biverkningar (tycker jag i alla fall men inte min sambo), har fått erbjudande att byta medicin men så länge mina njurar mår så bra som det gör så vill jag inte det. Nu glömde jag nästan tala om min biverkning, jag har fått ökad hårväxt, tex ansiktet och benen och armarna (inte så roligt då man bara är lite över 40 *ler*) men jag har funnit utmärkta hjälpmedel för det så nu kan jag leva med det. Sen blir inte biverkningarna så stora då jag fått ett nytt liv (det blir småsaker i det hela).
Magmedicin: då jag står på starka mediciner så får jag en del sura uppstötningar så det tar jag medicin för men annars helt ok.

Mediciner, biverkningar, restrektioner känns så små då jag har fått mitt liv tillbaka så det gör inget att man måste göra lite förändringar *ler*.

1 kommentar:

Klara sa...

Takk for svar. :-)