tisdag, oktober 14, 2008

Ledarskapsutbildning!


För många år sedan gick jag en sådan som jag vill dela med mig av nu, till de som inte orkar läsa - läs inte den kan bli tung. Denna utbildning utfördes tidigare inom de militära för att få deras blivande officer att kunna leda en militärgrupp och få dem att göra precis som de vil. Denna var av en mildare form men den var tuff. Vi var 9 olika ledare (olika yrken och olika ledartittlar såsom VD, ekonomichef, bankchefer)som aldrig hade träffats tidigare, det var aktiviteter c:a 16 timmar om dagen allt för att vi skulle bli trötta och mottagliga till deras budskap och få förståelse om hur vi skulle bli bra ledare. Rent krasst kan man säga att de "tuffa" utan självinsikt bröt ihop men på ett bra sätt och den övriga gruppen fanns hela tiden till hands och stöttade. Mådde någon så dåligt att de inte kunde sova så fanns de alltid någon som fanns hos den personen.

Meningen är att först bryter man ner dem med "attityd" för att sen kunna bygga upp den riktiga styrkan och ledaregenskaperna som den har.
Vi fick lära oss mycket om olika funktioner i grupper - en clown, den tysta ledaren som övriga gruppen har valt, den tysta, den självutnämda ledaren, den nya gruppmedlemmen mm. Gruppdynamik alltså. Hur man är som person och ledare själv - stor insikt fick man om hur Jag är som person och hur jag reagerar i kris. Jag vet hur jag är som ledare, har varit det (både älskad och hatad) men fick gruppen att nå
sina mål men bara genom coaching från mig - de klarade målen själva. Jag kallade mig inte chef utan coach. Dessa saker kan överföras i vardagslivet också, då man uppfostrar en familj mm.

Nu vet jag också hur jag reagerar i kris - jag är alla olika personer i denna persondynamik som finns i en grupp, jag är clownen, jag är optimisten, jag är den tysta, jag är den osäkra, jag är den fega, jag är den starka, jag är den outnämnda chefen och framför allt så är det svårt att coacha alla dessa personer hos sig själv. Mycket lättare med en grupp men olika människor än bara mig, men samtidigt så förstår jag och det ger mig styrka.
Då jag slutade denna utbildning så hade handledaren och jag samtal och utvärdering efteråt - han ville då att jag skulle utbilda mig till handledare för dessa grupper, undrar vad han skulle säga om han visste vad jag går igenom idag. Tror han skulle vara stolt och att jag var en bra elev *ler*. Âr otroligt glad att jag genomförde denna utbildning både för min egen skull och som hjälp i arbetlivet.

1 kommentar:

Maggan sa...

Jag tror att allt har en mening, den där utbildningen förberedde dig inför det som skulle komma med din sjukdom. För att du skulle kunna tackla allt på bästa vis genom att känna dig själ.
Det var intressant att läsa om din utbildning och så väl jag förstår all längtan du har efter dina grabbar.
Många varma kramar