torsdag, april 02, 2009

Påskplanering


Nu har jag pratat med Andri ang påsken och påskmaten. Vi har kommit överens om att jag lagar maten på påskafton (då vi kommer från Sverige och Island så skiljer det sig lite i matväg). På påskafton ska JAG laga all mat (viss mat måste jag ordna några dagar innan). All mat blir från bunn, i Sverige har vi mye fisk och ägg samt kylling och lam. Nu ska vi ha lammet på söndagen (1 påskdagen) så det blir en massa fiskrätter. Än så länge har jag planerat 9 olika sillrätter, 2 laxrätter, 4 äggrätter och kylling men det kommer säkert flera....
Det härliga med det är att jag lagar allt själv (fiskar inte just nu).. sen ska vi ha min tradition på påskmiddagen, med god mat, rim, måla/mala på ägg som är kokt i olika färger...
Härligt att vara så frisk så jag får glädjen till att ha traditionerna kvar och laga allt från början. Jag ska kosa mig i köket (Andri får passa på äggen *ler*).
I morgon ska vi städa/rydda och en del påskpynt ska upp samt att björkriset ska in och pyntas...
Nästa vecka ska vi en kort tur till Sverige, behöver/tränger en del saker som inte finns här....
Påsk ska det bli och jag njuter av att ordna allt...

2 kommentarer:

Orchid sa...

Jag kan bara önska dig en riktigt GLAD PÅSK! Hoppas det blir fint väder så ni kan njuta av våren!
Kram!
Ingegerd

Anonym sa...

God morgon!
Va härligt det låter! Kul att du gillar fixa påsk.
Själv tycker jag att påsken är helt onödig. Hade det inte varit för barnen så hade vi nog inte firat alls. Så jag hoppas att vi blir bjudna till Mickes föräldrar igen, för jag har då inte lust att fixa nåt.

Välkommen hem till Sverige, även om så för en liten stund..hihi..

Kram!