onsdag, april 08, 2009

Regnet det bara öser ner


Gårdagen blev en harrytur till Strömstad - inhandling av påskmust en massa kött,
c-vitaminer samt en liten tur på systembolaget. Systembolaget var det värsta - det visade sig vara kö till insläppet, jag som avskyr köer men det gick relativt fort i alla fall (så nu har man blivit lite norsk på Sverigetur då jag står i kö till systembolaget *hehe*. Om man ska prata om vad man tjänat på att handla i Svergie i förhållande till Norge så blev det c:a 2500 kronor att handla vissa dagligvaror i Sverige i förhållande till Norge. Då vi kom hem blev det att packa allt kött i påsar och det tog sin lilla tid. Efter det så gick jag ut och klippte ner vår björk så nu har jag även pyntat påskriset...

Idag så ösregnar det en dag man bara vill tillbringa i sängen med en god bok men måste handla lite till sen ska boken fram. I Norge är det helgdag i morgon också vilket innebär att alla butikerna (förutom bensinstationen) är stängt till lördag. Detta innebär att man måste planera sina matinköp (du kan inte åka och handla om du inte åker till Sverige), varva ner, de som jobbar i butik får ledigt på storhelgerna. De är en tradition som man skulle ha kvar i alla länderna - röda dagar ska butikerna vara stängda och man blir tvungen att varva ner och umgås och göra något tillsammans. Nu ska det bara ordnas lite påskmat sen ska vi ta en ordentlig påsk.

1 kommentar:

HarrietN sa...

GLAD PÅSK önskar jag dig!