måndag, september 15, 2008

Bra dag.

Idag har jag en bra dag. Känner mig pigg, varit på kontroll på sviktmottagningen idag, det var första gången på länge som jag kunnat gå från huvudentren till hissen utan att behöva sätta mig och vila. Blodtrycket var sådär, brukar alltid ha högre tryck då jag fått Simdax men det har jag inte nu men känner inte av mitt låga blodtryck. Lovade höra av mig om det var något.

Den 30 sept ska jag på 6-månaderskontroll på Rikshospitalet och då blir jag inlagd 1-3 dagar. Då kontolleras alla mina blodprover samt att de gör en höger kateterisering (de går in i hjärtat från tex ljumsken eller halsen och mäter olika tryck i bla lungkärlen och mäter minutvolymen och EF) den undersökningen känns inte förutom då de bedövar huden. Kanske får jag även göra ett nytt cykeltest men det behövde jag inte förra gången.
Det är lite jobbigt är att den personalen inte känner mig som personalen på lokalsjukhuset, de pratar med mig i telefon ibland och var 3:e månad för besök, de ser inte hur jag påverkas både psykiskt och fysisk av sjukdomen på samma sätt som de som träffar mig 1 gång i veckan. Samt att jag har lite svårt att "gnälla" och vara tydlig att detta orkar jag snart inte mera, har ingen livskvalite alls. Måste peppa mig lite på att vara tydlig men de kan ju inte heller påskynda att rätt hjärta kommer bara för att jag vill det.

Alltså en ganska bra dag idag och då menar jag jag kan andas, mår inte illa, blir inte yr då jag går till toaletten, känner mig harmonisk. Skulle vilja åka till köpcentrat men vågar inte riskera att jag blir helt sliten, ska istället sätta mig på min duschstol och ge håret en riktig hårkur och försöka göra både manikyr och pedikyr i stället.

I morgon ska jag till vårdcentralen och ta ett nytt INR så de får ställa in dosen på blodförtunnade medicinen. Mår jag som jag gör idag så kör jag själv de 4 minuterna som det tar ditt. Annars får jag vänta till onsdag och A kan köra mig.

Inga kommentarer: