lördag, september 06, 2008

Paket från Island



I går kom det ett paket från Island till mig, det var A:s föräldrar G och I som skickat det. Jag blev så glad då jag såg vad det var. Äkta torrfisk från Island och haj samt ett annat paket till mig och ett kort. När det gäller torrfisken så får jag äta den med njutning, innehåller en del salt så jag får passa mig. Mycket proteiner i den, jag kan äta det som andra äter chips på helgerna.. Hm vad gott. Hajen delar vi upp och äter som jordnötter, en liten bit i taget. Detta är delikatesser. Nu är säkert mina arbetskamrater jätteglada att jag inte är på jobb för de bara avskyr denna lukt. Kunde tas med mig lite torrfisk och ha på skrivbordet, jag tycker inte den luktar men de gjorde de, var tvungen att ställa allt i bilen och vädra på mitt kontor *hehe*. De missar verkligen en delikatess.

Måste berätta lite om de på Island: I kommer ursprungligen från Östtyskland så hon har berättat massor om det, mycket intressant sen är hon en riktig "krutgumma", oj oj. Då hon tar promenader så bara "springer" hon, jag kommer inte ens med ett nytt hjärta kunna hålla hennes fart och sen går hon långt också...
G är ett språkgeni, översätter allt. Tyvärr har jag gett honom lite jobb nu då jag startade min blog - han skriver ut alla mina inlägg och sen översätter han dem till Islänska så I förstår. Han kan inte svenska men han ska lära sig och då sitter han och med ordbok och översätter allt. Sist då han var här läste han en svensk bok från mig, han läste och då utan ordbok och förstog det mesta.. Helt otroligt. Längtar tills jag ser dem igen. De är helt underbara.
Hela Island är helt underbart - vilka människor och vilket land. Folkslaget är så öppet och även om man inte känner personen så bara bryr man sig om folk. Landskapet är som ett trolllandsskap. Maten - äta islänskt lam - jag tycker att de norska lammet är mycket godare än det svenska men det islänska slår allt. Det bara smälter i munnen och ingen bismak. Bara helt underbart. Dit ska vi åka när jag är frisk och då en längre tur och ta med barnen.

Kortet är taget hos oss förra året då de var på besök.

Inga kommentarer: